1 jaar Blokkenpiloot!

Precies een jaar geleden opende de Blokkenpiloot voor het eerst haar deuren: een winkel vol LEGO in hartje Nijmegen. Wat is er veel gebeurd in die tijd. In deze blog post wil ik je wat meer vertellen over het reilen en zeilen achter de schermen van deze kleine onderneming.

Mijn naam is Erik Guillot. Ik kwam in april 2019 op het idee om een LEGO speciaalzaak te openen, op het moment dat duidelijk werd dat het tweede faillissement van Intertoys maar liefst drie zaken in Nijmegen de kop zou gaan kosten, waaronder beide vestigingen in de binnenstad.

De schuld van het faillissement werd graag gegeven aan de online concurrentie, maar feit is dat de retail anno nu meerwaarde moet creëren ten opzichte van de webwinkels. En die meerwaarde zit in de koopervaring. Aandacht voor de klant en het product. Keuze. Dat liet Intertoys na.

En zoals elke jonge marketeer in les 1 zal leren, gaat een succesvolle onderneming over onderscheidend vermogen. Onderscheidend vermogen is heel makkelijk te creëren in een wereld waar alles online is. Je gaat offline! Ik dacht terug aan mijn eigen jeugd, en de lol en verwondering die ik ervoer bij het binnenlopen van een speelgoedwinkel en het kopen van LEGO setjes. Daarom dacht ik: dat kan ik, op lokaal niveau dan, beter.

 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

In @de_gelderlander vandaag een artikel over de Blokkenpiloot. Leuk! #nijmegen #winkel #lego @lego @hezelstratennijmegen

Een bericht gedeeld door De Blokkenpiloot (@blokkenpiloot) op

 

Je raadt het al, ik ben marketeer van oorsprong. Via werkgevers in de speelgoedbranche, communicatie en de muziek heb ik steeds mijn werk achterna gereisd. Ik heb gewoond in Den Bosch, Utrecht, Tilburg, Eindhoven en Rotterdam, en in 2016 ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin Sanne, hier in Nijmegen. Ik kom hier al sinds mijn vijftiende en hier wilde ik blijven.

Tijdens mijn laatste werk voor een grote platenmaatschappij moest ik elke dag met de trein op en neer van Nijmegen naar Amsterdam. Dat was natuurlijk geen toekomst beschoren. Geen haar op m’n hoofd die erover dacht om richting de hoofdstad te verhuizen. Bij het aflopen van mijn tweede jaarcontract werd duidelijk dat ik daar niet verder kon. Alsof het universum voor mij besliste dat het tijd was om voor mezelf te beginnen. Maar, in wat?

In de zee van vrije tijd die ik ineens had, kwam ik vaak in het centrum van Nijmegen. Stond er een pand leeg, tuurde ik door de ramen. ‘Wat zou ik met deze ruimte kunnen doen…?’ Nog steeds niet serieus overwegend om winkelier te worden. Ondertussen ging het solliciteren door, en behoorlijk onsuccesvol ook. Het blijkt dat je laatste werkervaring door een werkgever als het belangrijkst wordt gevonden. Na zes jaar muziekindustrie leek iedere HR manager te denken dat ik niks anders kon dan muziek verkopen.

Toen kwam dat artikel in het AD. “Deze Intertoys vestigingen gaan sluiten”. Het verbaasde me, nee, verbijsterde me dat beide vestigingen in het centrum van Nijmegen dicht zouden gaan. De marketeer in mij riep dat ik op onderzoek uit moest. Als er geen speelgoedzaak meer overblijft, waar gaan mensen dan heen voor hun speelgoed? En…. LEGO?

Marktcijfers stelden dat 50% van alle speelgoed nog steeds offline wordt gekocht. En ook al zou dat percentage nog iets verder dalen, toch bleef er gevoelsmatig misschien net genoeg over voor een LEGO speciaalzaak in een leuke stad waar mensen uit de regio en van over de grens graag komen winkelen.

Dus ik nam contact op met LEGO Benelux en legde de situatie uit. Voordat ik het wist zat ik in een meeting waar me alles over de markt werd uitgelegd. Maar voordat ik met hun zaken kon doen, moest ik eerst laten zien dat ik serieus was. De spullen moest ik maar bij de groothandel gaan halen.

Toen ben ik gaan schrijven. Schrijven, schrijven, schrijven. Berekenen. Excel bestanden bouwen. Prijzen vergelijken. De auto in om de regionale concurrentie te bezoeken. Meters schapruimte tellen. Welke winkel doet wat goed. En wat minder. Hoeveel mensen met kinderwagens lopen voorbij in de winkelstraat. En binnen twee maanden wist ik het eigenlijk wel: een LEGO speciaalzaak moet bestaansrecht hebben.

 

 

Tijd voor reality check nummer 1. De bank had mijn concept ondernemingsplan gelezen. Na een goed gesprek zeiden ze ‘ja’ op een lening die ik nodig zou hebben voor de eerste investering. Toen dacht ik alleen maar: ‘OK, als zij in mijn ondernemingsplan geloven… dan zal het wel moeten kloppen.’

En toen ging het snel. Er stond een prachtig pand van 100 vierkante meter te huur aan de mooiste winkelstraat van Nederland. De Lange Hezelstraat. Aan het pittoreske plein de Ganzenheuvel, met de gezellige terrasjes. Met de eigenaar was goed te praten, geen grote corporatie met maatpakken maar gewoon een familieman die vroeger ook met LEGO had gespeeld (en zeg nou zelf: wie heeft er nou niet vroeger met LEGO gespeeld…)

Dus toen de handtekening onder het huurcontract ging was er echt geen weg meer terug. Ik wordt winkelier! Van kantoorpik tot kado’s inpakken. Bizar, hoe het leven kan lopen.

De naam had ik ook al. Na nachten lang peinzen en URL’s checken had ik een lijst met wel 100 namen. Ik ging ze samen met Sanne af. Toen we bij ‘brickpilot’ kwamen, vertaalde ze die gewoon naar het Nederlands. Blokkenpiloot. We lagen dubbel van het lachen. Toen keken we elkaar aan en dachten allebei hetzelfde. ‘Dit moet ‘m maar worden, toch?’

Reality check 2 kwam bij de Kamer van Koophandel, toen ik de onderneming ging inschrijven. De man achter het loket zei dat hij en al zijn collega’s dubbel hadden gelegen om die naam. ‘Onvoorstelbaar, dat de URL ook nog beschikbaar was’. Ook de posters die we aan de ramen hadden geplakt kregen veel respons. Zo’n beetje iedereen die langskwam zei de naam hardop. De droom van elke marketeer.

 

 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Wij zijn vanaf nu officieel open! Bedankt burgemeester Bruls voor de prachtige woorden en het uithangen van de @lego vlag in #nijmegen! ❤️🖤

Een bericht gedeeld door De Blokkenpiloot (@blokkenpiloot) op

 

Ik dacht nog: ik kan na twee, drie weken witten en de vloer oppoetsen wel open… Dat werden zeven weken. Er moest namelijk ook een treintje boven de ingang rijden zoals ik dat als kleine jongen ooit had gezien en behoorlijk van onder de indruk was. En allerlei andere details waar je in eerste instantie helemaal niet aan denkt of onderschat hoe lang het duurt om het te regelen.

Toen gingen de deuren dan toch echt voor het eerst open. Ongepland, op vrijdag 6 september rond een uur of twee ‘s middags. Gewoon op het moment dat alle artikelen in het kassasysteem zaten en er twee Israelische zakenmannen op de deur bonkten om te vragen of ze alsjeblieft binnen mochten komen om cadeaus te kopen voor hun kinderen thuis. Ze rekenden gelijk voor 400 euro af. Lekker begin.

Die eerste maanden waren echt spannend. Er moest naast het dagelijks runnen van de winkel nog zoveel gedaan worden. Een Pick-A-Brick muur gebouwd. Een alarmsysteem geïnstalleerd. De officiële opening organiseren waar de burgemeester aanwezig zou zijn. De complete webshop uit de grond gestampt. En elke zondag open, want ‘het einde jaar, daar moet je het van hebben hè’. Sanne en mijn moeder sprongen geregeld bij achter de kassa. Onbetaald, want personeel aannemen, dat kan nog even niet.

 

 

Toen kwam LEGO Benelux, zes weken na opening, met een verlossend telefoontje. Of ik direct bij hun in wilde kopen. Daar kun je het antwoord natuurlijk wel op raden.

Tijd voor marketing had ik niet. Iemand in mijn LinkedIn netwerk heeft als motto ‘de beste marketing is de marketing die je niet doet’, en het klinkt gek voor een marketeer als ik maar het klopt echt. De basis van ‘mijn’ marketing is dat ik tijd wil hebben voor elke klant en een persoonlijke benadering kan blijven behouden. Daarom hoef ik geen drommen volk binnen te hebben. Laat maar organisch groeien.

Tot en met kerst was het gekkenhuis. Zes dagen per week open, elke week koopzondag. Koopavond op donderdag. Ik ben wat kilo’s verloren in die tijd. In januari en februari had ik wat meer tijd om puntjes op de i te zetten. Er komt zoveel bij kijken qua administratie, slimmere inkoop, nieuwsbrieven gaan versturen, meer nadenken over de strategie. En toen kwam corona.

Dat was even spannend. Half maart leek het er nog even op dat niet-essentiële winkels wel eens zouden moeten sluiten. Dat moment kwam niet. De stad werd leger en leger. Ik kon gewoon een half uur tegenover de winkel rustig m’n boterhammetje eten en geen mens naar binnen zien gaan.

Ondertussen ontplofte de website met orders. Mensen gingen echt anders zoeken naar hun spullen, en kwamen zo ook mijn website tegen op pagina 8 van Google. En ik kreeg bemoedigende berichten mee, dat mensen het waardeerden dat je een fysieke winkel probeert te runnen. Het werd me echt gegund. De online omzet compenseerde daarmee deels de terugvallende winkelverkoop. Heel fijn. En toen kwam het RTL4 programma LEGO Masters.

 

 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Zie ‘m shinen, een gloednieuwe pakketroller voor al jullie bestellingen! #blokkenpiloot #lego #nijmegen #speelgoed #hezelstraat #shoplocal #supportyourlocals #bless

Een bericht gedeeld door De Blokkenpiloot (@blokkenpiloot) op

 

Klanten hebben het er nog lang over gehad: ‘LEGO Masters is vast goed geweest voor jou?’ Nu heb ik werkelijk geen idee want ik heb geen cijfers van vorig jaar om mee te vergelijken. Maar dat het wat los heeft gemaakt is zeker. Het was het perfecte programma voor de perfecte situatie. Heel Nederland zat zich thuis te vervelen. Wat ga je doen, met LEGO spelen. Ook celebs schamen zich er niet voor sinds corona lekker met LEGO bezig te zijn.

Juli en augustus voelden echt als bizar drukke maanden. Naast heel veel binnenlandse toeristen en Duitse toeristen uit de grensregio gaven zoveel mensen aan niet op verre vakantie te gaan en het geld te besteden aan het huis of andere leuke dingen. Zoals LEGO. Weer een duw in de rug.

Dus nu is het september en zijn ‘we’ weer een jaar open. Hoe snel kan het gaan. Er is een hoop veranderd in mijn leven, en er gaat nog meer veranderen. Want Sanne en ik worden begin volgend jaar voor het eerst papa en mama. Spannend om dat te gaan combineren met de winkel, maar dat gaat ons wel lukken.

Nu is het na een jaar onafgebroken ‘buffelen’ wel tijd om even op adem te komen. Daarom gaat de Blokkenpiloot in week 40 dicht. We willen er even op uit, gas terugnemen en genieten van een beetje vrije tijd. Die we dadelijk met de kleine vast niet meer zoveel over hebben. ‘Maar je krijgt er zoveel voor terug’….

Ik wil via deze weg alle klanten van de Blokkenpiloot bedanken voor hun steun. Alle oude (en nieuwe) bekenden die me op kwamen zoeken. Iedereen die de nieuwsbrieven opent. Iedereen die een review achterlaat op Google, Trustpilot of Facebook. Iedereen die de Blokkenpiloot volgt op Instagram. Iedereen die even komt binnenvallen om te vragen of ik ook tweedehands LEGO inkoop (nee) of onderdelen verkoop voor hun oude incomplete LEGO sets (ook niet).

Op naar jaar 2, vol mooie herinneringen voor jong en oud.

Groeten,

Erik

 

4

4 thoughts on “1 jaar Blokkenpiloot!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelmand

loader